Cogito NTNU

Vil du være med på å lage en robot som kan gjøre mange forskjellige ting? I fjor bygde vi første generasjon Cogitron (avbildet), og i år skal det lages en ny og forbedret versjon, samtidig som at vi programmerer og vedlikeholder originalen. Læring og moro kommer først, og prosjektet passer for alle studieretninger og klassetrinn, så lenge man er motivert og nysgjerrig.

I dette prosjektet skal vi bruke den ultramoderne StyleGAN teknologien til å skape realistiske bilder av nye, eksotiske matretter. Her vil du lære nøyaktig hva StyleGAN går ut på ved å bygge modellen opp fra bunnen av. For de som vil være med i denne gruppen, er det anbefalt at man behersker grunnleggende programmering og eventuelt har lekt litt med maskinlæring fra før.

I dette prosjektet skal vi jobbe med å lage kunstig intelligens som kan spille dataspill. 

Her skal vi lage AI som bruker belønning og straff for å lære seg å spille og vi skal også se på AI som er inspirert av evolusjon og biologi. Prosjektet er perfekt for deg som liker å programmere og lage ting, og ønsker praktisk erfaring innen kunstig intelligens.

I dette prosjektet skal vi bruke Reinforcement Learning til å løse en rekke problemer. Her vil vi bruke teknikker som Q-learing og dype Q-nettverk. Målet er å bruke det vi lærer til å bygge en agent som for eksempel kan spille tetris. Dette prosjektet passer perfekt til deg som ønsker å lære mer om Reinforcement Learning, men ikke vet helt hvor du skal begynne. 

 

I høst lagde vi kroppen, i vår skal vi lage hjernen og en ny og bedre kropp. Roboten er utstyrt med hjul, armer, bevegelig hode, kamera, mikrofon, høytaler og mye mer. Dette gjør at vi kan programmere den til å gjøre nesten hva som helst! Man trenger ingen relevant erfaring for å ta del i dette prosjektet, så lenge man er villig til å lære nye ting.

I dette prosjektet skal vi bruke et recurrent neural network (RNN) for å etterligne Donald Trumps særegne twitter-utsagn. Vi skal starte enkelt, og utvide modellen til vi får så realistiske resultater som mulig. Deretter skal vi utvikle en applikasjon eller nettside hvor man kan teste tekstgeneratoren selv. Hvis vi har mer tid etter dette kan vi utforske ulike metoder for tekstgenerering, og måle de opp mot hverandre.

I dette prosjektet skal vi lage en kunstig intelligens som skal kunne ta inn et bilde av en person og gi ut igjen hvordan denne personen vil se ut når de blir eldre. Her vil du lære om hvordan kan generere bilder med dyp læring og hvordan vi kan trene opp to kunstige intelligenser ved at de utfordrer hverandre. Forkunnskaper: Python og det kan være en fordel om en er litt kjent med nevrale nettverk.

Her skal det designes, bygges og programmeres uten like. Vi skal lage vår egen robot, og det er bare fantasien som setter grenser. Prosjektet passer for alle ferdighetsnivåer, så lenge man har interessen på plass, og ambisjonene vil bli tilpasset etter hvem som blir med.

I dette prosjektet skal vi sammen implementere og trene AlphaZero algoritmen på et (eller flere) spill. Du vil lære om hvordan algoritmen er oppbygd for å kunnelære av å spille mot seg selv, i tillegg til å kunne implementere dette. Forkunnskaper: Python og det kan være en fordel om en er litt kjent med nevrale nettverk.

I dette prosjektet skal vi slå av en prat med google assistant. Og når vi har gått lei av det skal vi jobbe med å lage våre egne samtaler i google assistant. Da kan vi få assistenten til å fortelle oss om akkurat det vi vil. Her vil du lære hvordan vi kan utvikle egne samtaler for google assistant og hvordan lage en stemmestyrt applikasjon.